A fojtószelep-szinkronizálásról

Ez a cikk funkció betöltése szerint több mindenre készült:

  • MAMI-s végzős diákoknak segítség a két tanult szinkronteszterről: Indiana, Prop-Tech Dsynch2
  • Bárkinek segítség: Bemutatás a Prop-Tech Dsynch2 szinkronteszterről

Szeretnék kis betekintést adni a karburátorszinkronizálás művészetéről, illetve szeretném Nektek bemutatni a piacon jelenleg kapható legpontosabb szívócső diagnosztikai műszert, amely a szinkron beállításon kívül  egyéb adatokat is kínál a motorotokról anélkül, hogy azt komolyabb szinten szükséges lenne megbontanotok.

egy Kis elmélet

Többhengeres motoroknál alapvető szükséglet a megfelelő működéshez, hogy a hengerek a lehető legjobb módon együtt, összhangban, úgymond szinkronban dolgozzanak, azaz azonos fordulatszámra törekedjenek. Amennyiben motorunk hengerei nem járnak szinkronban, annak járása darabossá válik.

A karburátor előállítja  a motor üzemállapotában a megfelelő benzin – levegő keveréket. Nagyon fontos, hogy ezt hengerenként állítsuk be, ezáltal ugyanolyan mértékű munka végződik el mindegyik hengerben. 

A folyamat során vákuum értékeket mérünk.

Hova csatlakoztathatjuk a műszert?

A szívó- és fojtószelep közé, a szívócsőbe.

Többhengeres, külön fojtószelepekkel ellátott motorokon a gyártók szinte kivétel nélkül kialakítják a csatlakozási helyeket. Ezek lehetnek a hengerfejen vagy a gumi közdarabon a hengerfej és a karbi (vagy injektorház) között, esetleg magán a karbin (vagy injektorházon).

Egy gumisapkával lezárt kiálló csövecskét kell keresnünk, vagy egy M5-ös vagy M6-os csavarral lezárt menetes furatot.

A csövecskével egyszerű a dolgunk, csak rá kell húznunk a szinkronizáló csövét, a menetes furatokhoz viszont kis adapterek kellenek.
Ha csövet találunk, ne csodálkozzunk, ha már foglalt, a gyártó gyakran felhasználja valamire (pl. benzincsap nyitása) az adott szívócső nyomását vagy annak változásait. Itt el kell döntenünk, hogy a mérés idejére nélkülözhető, kiiktatható-e az adott berendezés, vagy feltétlenül szükséges a motor működéshez. Utóbbi esetben „T” elosztóval tehetünk igazságot…

1. ZZR400 csatlakozóhelyek, azaz szívócsonkok

Miként avatkozzunk be?

1. A hengerek szívócsöveiben van egy-egy fojtószelep, ezek állását tudjuk egymáshoz igazítani a szinkroncsavarokkal. Egy négyhengeres motoron három ilyen csavar van, tekergetésükkel a nyomáskülönbségeket szabályozhatjuk. Tévhit, hogy lényeges a sorrend – csak egy jó megoldás van, bárhonnan is közelítünk.

A V4-es általában bonyolultabbnak tűnik, de a lényeg ugyanez.

2. Elsősorban befecskendezős motoroknál elterjedt megoldás, hogy nem hagyományos szinkroncsavarokkal, hanem úgynevezett megkerülő járatokkal avatkozhatunk be. Hatásuk ugyanaz, mintha a fojtószelepen nyitnánk vagy zárnánk. Ezekből a megkerülő járatokat szabályzó csavarokból mind a négy fojtószelep mellett találunk egyet-egyet. Itt gyakran elkövetik azt a hibát, hogy túlságosan ki- vagy betekerik a csavarokat, holott a végállásokban azonos szívócsőnyomás jön létre.

Az alapjárati keverék szabályozócsavarja

Az alapjárati keverék jelentősége igen nagy, nagymértékben függ tőle a motor indulási hajlama hidegben és melegben, az alapjárati fordulatszám stabilitása, a fogyasztás és károsanyag-kibocsátás.

A csavar beállításához figyelnünk kell a fordulatszám ingadozását, miközben az aggregát alapjáraton ketyeg. Minél pontosabb beállítást szeretnénk, annál pontosabban mérésre van szükség, s ezeket a finom változásokat nem érzékelik a műszerfalon elhelyezett fordulatszámmérők.” Idéztem Frecska János Tanár Urat (MAMI)

2. Pilot, azaz CO, avagy alapjárati keverék szabályozó csavar a mobil kijelzőjén

A méréshez többféle típusú műszer is létezik, pl :

  • folyadékoszlopos műszerek: folyadék szint emelkedés- csökkenés működési elvű vagy  higany működési elvű
  • pálcás vagy golyós változat
  • mérőórás
  • elektronikus
  • digitális
3. Technikai fejlődés

Szívócső nyomáslefutási diagram elemzés

A hengerállapot és szelepek állapotát az alábbi logikából érthetjük meg:

  1. Jó állapotú motor
4. Jó állapotú motor

Ha a motor szívócsöve hosszú, akkor a göbe jellemzően kilaposodik. Ha valamelyik hengerhez vákuumtartály van kapcsolva, akkor az a henger jelleggörbéje megfigyelhetően ellapul.

 

 2. Szívó oldali tömítetlenség

5. Szívó oldali tömítetlenség

A henger fals levegőt szív.

 

3. Kipufogó szelep zárási hiba

6. Kipufogó szelep zárási hiba

Kicsi a szelephézag, vagy a szelepfészek nem zár.

 

4. Szívószelep zárási hiba

7. Szívószelep zárási hiba

Szintén kicsi szelephézag, vagy szelepfészek nem zár.A szívószelep nyitva marad a sűrítésnél és az égésnél, ezáltal túlzott nyomásemelkedés következik be a szívócsőben.

Ezek mentén kellene gondolkoznunk…

A karburátorok  legoptimálisabb beállításához szaktudásra, megfelelő szerszámokra és kifinomult műszerekre van szükség.

8. Karburátor állító készlet

Én személy szerint  eddig főleg négyütemű motorokkal foglalkoztam, ez a típus a kiindulási pontom, azaz  a CV karburátorok.

9. Karburátorok darabokban a nappalim asztalán, azóta már 2 motorban van…
Műszerek

Az Indiana elektronikus  szívócső-diagnosztikai műszer, pár mondatot ismétlésként róla:

10. Alapjárati keverék állítása

Modernebb eszköz:Nagyon pontos, precíz, nem csak a szívócsövek nyomásértékeit méri, hanem további adatokkal is szolgál az adott motorkerékpárról.

Az alapjárati keverék szabályzás látható a 10 -11. képen,  a legkisebb változást is kimutatja, így könnyedén és látványosan beállíthatjuk az alapjárati keveréket.

11. Alapjárati keverék állítása

Szívócső nyomáslefutási diagram áll a rendelkezésünkre már ennél a műszernél is, ami segíti felmérni a motor állapotát: Ki tudjuk belőle következtetni. Ezt lehet hengerenként kirajzoltatni, vagy kivetítve egymásra mind a négyet.

12. Szívócső nyomáslefutási diagram

Külön táblázatban is megjeleníthetjük a szívócsőnyomás minimális és maximális értékekeit is:

13. Szívócsőnyomás minimális és maximális értékekei

Erről a műszerről ennyit kívántam átismételni, minimális érdekesség itt 2.36-tól, illetve esetleg itt látható róla , utóbbitól nagy csodát ne várjatok, akkor kezdtem el tanulni 🙂  Ugyanakkor felfedezhető ezen videón egy  másik eszköz is már, amire pedig most szeretnék áttérni.

14. Prop – Tech szinkronteszter kicsomagolva
Általános tudnivalók

Itthon a legelterjedtebb műszer, szinte minden szervizben is már ezt használják. Oka nem véletlen: A legjobb, legpontosabb, és legmodernebb elérhető eszköz, emellett érdemes megemlíteni még, hogy magyar fejlesztésű – a mi fejlesztésünk-. Tehát digitális, azaz számítógép kell hozzá, amin egy program fut a mérés közben.

A pontosságot tényleg komolyan vesszük, erről külön egy videót is készítettünk, érdemes megnézni:

Ilyen pontos a műszerünk- videó

Tehát:

  • Számítógépes szívócső diagnosztikai műszer
  • Munkaidőt takarít meg, mivel nem kell megbontani a szelepvezérlést a szelephézag ellenőrzéséhez
  • Akár egyhengeres motoroknál is használható!!!
  • Természetesen szinkronizálni is lehet vele

Tegyük fel, hogy épp megvetted a műszert.

Biztosan engem kerestél ebben az ügyben, megbeszéltük, hogy új, számlás, 2 év garancia, kedvezményes ár jelenleg!

Pár nap múlva érkezik a postás/futár a csomaggal – akár Németországba is.

Majd előtted a csomag:

A Prop-TEch szinkronteszter alkalmazásról

Szeretnéd feltelepíteni hozzá az alkalmazást, ennek letöltését itt teheted meg.

Esetleg olvasni is szeretnél mellé egy használati útmutatót, azt pedig itt éred el. Ezt megnyitva  információkat kaphatsz az alkalmazásról, amit közben persze feltelepítettél és megnyitottál, mindent csatlakoztattál mindenhova motoron és számítógépen egyaránt.

Meg sem kell említenem, a motor üzemmelegen jár már.

Az alábbi képen láthatod a jelmagyarázatot, mi micsoda:

15. Jelmagyarázat

Most menjünk végig a menün, milyen képességei vannak az alkalmazásnak!

Fájl menü

Mentés: Az aktuális méréseket el tudjuk menteni….

Megnyitás:…majd azt meg tudjuk nyitni.

16. Megnyitott mérés

A mérések formátuma *.sbn. Érdemes egy külön mappát erre a célra beüzemelni, és oda lehet szépen menteni a motorokról a mérései eredményeket, felvételeket.

Exportálás PDF-be: Lehetőség van pdf dokumentumba menteni az adatokat, az ügyfelek kimondottan szeretnek egy kinyomtatott lapot átvenni, amin láthatnak információkat a mérésről.

Kilépés: Bezáródik az alkalmazás.

Beállítások

Tulajdonos és motor: Egyértelműen a tulajdonosra és aktuális motorra lehet adatokat kitölteni. Ablak bezárása lent a sárga ikonnal.

17. Tulajdonos és motor ablak

Nyelvek: Angol vagy magyar nyelven is lehet használni az alkalmazást.

Cégem címe: Értelemszerűen saját vállalkozás, elehetőség adatainak megadása. Ablak bezárása szintén a sárga ikonnal lent.

18. Cégem címe ablak

Egyéb infók:

Mindig ellenőrizzük le, hogy a szoftver érzékelte-e a hardvert!

Az USB ikonnak zöldnek kell lennie!

19. USB csatlakozás visszajelzése

Lehet állítani az időérzékenységet, és a módot is.

20. Időérzékenységet, és a mód kiválasztása

Képeket lehet készíteni a kezdetről és a végről.

21. Képfelvétel készítése, kezdet és vég
Szívócső nyomáslefutási diagram

A program folyamatosan átlagolja az egyes hengerek értékeit.
Figyeljük meg az egyes hengerek görbéit! A műszer 1 milli-secundumunként méri a hengerek nyomásértékeit.

kérdések és egyebek

Mondjuk nekem Lada motorokhoz kell amin gyorsasági motor karbi/injektor, van de gondolom azon is így megy mint motoron” – IGEN

“Injektort is lehet vele szinkronizálni? ” -IGEN

Németországba, külföldre postáztok-e?” – IGEN

Lehet -e kártyával fizetni, mikor átveszem a tesztert?”- Ha a postásnál lehet, akkor igen… Ez egy sima utánvételes vásárlás.

A pilot ( co) csavar állását  lehet ellenőrizni a teszterrel?” – Természetesen:

1. Ha a rövid távú delta RPM nagy, akkor a pilot csavarok túl ki vannak állítva, sokat kap a motor.
2. Az alapjárati égés minőségére utal a felső “pukli” akkor jó, ha kb. egyformák a “puklik”. Fontos, hogy tuti egyforma legyen az összes gumicső hossz. Ha van PAIR vezérlő cső, akkor azt le kell dugózni.

Külön szeretném kiemelni, hogy szinkron előtt tedd meg a szükséges teendőket a karburátorral, hisz anélkül nincs tökéletes szinkron!

Szintén külön említeném, hogy legyél kedves használni service manualt-t, és átnézni az aktuális fejezetet, lehet érdekesség a témában.

A szoftver ismertetésében, oktatásában segítek, bármi kérdésben segítek; viszont nem fogok oktatást tartani arról, mi az hogy karburátor, és hogy kell szinkronizálni, mit hogyan kell tekerni, mi hol van, stb. Sokan keresnek a témában, és az elsődleges szempontom, hogy a szoftvert értse, tudja jól kezelni az illető. Bízom benne, hogy ez a cikk is most nagyon sokat segít ezekben a kérdésekben.

Ha segítségre szorulsz, és képet szeretnél küldeni, vagy videót, kérlek ne mobillal fotózgass és videózz, hanem küldj a szoftverben elérhető képességekkel formátumokat!

Verziók

Jelenleg az 1.0.9.0 van érvényben. Mint látható, több változás is történt ebben a verzióban, többek között a design. A régebbi, sárga ikonok és gombok helyett a Prop-Tech -es kék szín érvényesül. A Beállítások menüpont bővült egy Reset funkcióval.

22. 1.0.9.0 verzió
23. 1.0.9.0 verzió
24. 1.0.9.0 verzió

A szoftver szólni szokott, hogy van friss verzió, és szeretnénk -e telepíteni.

Időnként érdemes magunk is felnézni az oldalra, és ellenőrizni, nincs -e újabb verziószámú telepítő.

Az feltelepített aktuális verziószám megtekinthető a Help – A szoftverről menüpontban.

Érdemesebb olykor úgy váltani verziót, hogy letöröljük a régit, és újra feltelepítjük az új verziót. Volt már rá példa, hogy összeakadt 2 verzió, és ezért az aktuális fordulatszám a programban a duplája volt. Ha ez netán előfordul, nem kell megijedni,  új verziót kell újratelepíteni!

Továbbfejlesztési tervek

Az alkalmazással mind mai napig foglalkozunk, fejlesztjük, frissítjük, bővítjük. Tervben van, hogy a pilot csavar tekeréséhez csinálunk egy látványos kimutató ablakot.

Képek 

Arizona Motorcenter -ben Prop-Tech teszterről voltam oktatni, bemutatni

 

Ügyfelektől kapott képek

Saját képeim

Pár MAMI-s kép

Videók:

 

 

Pillangó szelep szinkron- Lecsó

Karbi szinkron ellenőrzés

Egyéb Prop-Tech videóim:

Remélem hasznos volt az iromány mindenkinek, igyekeztem lehetőség szerint mindent legalább nagy vonalakban tisztázni, átismételni, vagy összefoglalni.

Ha esetleg kérdésed, észrevételed van, keress a szandra@prop-tech.hu e-mail címen vagy Facebook-on.

Ha van kedved, követhetsz instagram-on, ill youtube-on, időnként szoktam érdekességeket és szakmai újdonságokat megosztani.

Sikeres szinkronizálást kívánunk!

olvasott, VALAMINT Felhasznált irodalom

MOTORKERÉKPÁRSZERELŐ MESTERVIZSGÁRA FELKÉSZÍTŐ JEGYZET 

Prop-tech Dsynch2 vákumteszter használati utasítás

A fojtószelep-szinkronizálásról” bejegyzéshez 3 hozzászólás

  1. Szimplán lehidaltam, hogy ilyen okos szerkli van? Elég messze jutott a szovjet technika a kezdetektől, a P21 porlasztószinkron két ujjal való beállításáról idáig. Látszik hogy a nyomásmérő szenzorok egyre pontosabbak és kifinomultabbak, ráadásul ezt már nem csak aranyért lehet megvenni:
    Úttörő munkát végzel Cicus.

    Kedvelik 1 személy

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s