Ez a cikk funkció betöltése szerint több mindenre készült:
- MAMI-s végzős diákoknak segítség a két tanult szinkronteszterről: Indiana, Prop-Tech Dsynch2
- Bárkinek segítség: Bemutatás a Prop-Tech Dsynch2 szinkronteszterről
Szeretnék kis betekintést adni a karburátorszinkronizálás művészetéről, illetve szeretném Nektek bemutatni a piacon jelenleg kapható legpontosabb szívócső diagnosztikai műszert, amely a szinkron beállításon kívül egyéb adatokat is kínál a motorotokról anélkül, hogy azt komolyabb szinten szükséges lenne megbontanotok.
egy Kis elmélet
Többhengeres motoroknál alapvető szükséglet a megfelelő működéshez, hogy a hengerek a lehető legjobb módon együtt, összhangban, úgymond szinkronban dolgozzanak, azaz azonos fordulatszámra törekedjenek. Amennyiben motorunk hengerei nem járnak szinkronban, annak járása darabossá válik.
A karburátor előállítja a motor üzemállapotában a megfelelő benzin – levegő keveréket. Nagyon fontos, hogy ezt hengerenként állítsuk be, ezáltal ugyanolyan mértékű munka végződik el mindegyik hengerben.
A folyamat során vákuum értékeket mérünk.
“Hova csatlakoztathatjuk a műszert?
A szívó- és fojtószelep közé, a szívócsőbe.
Többhengeres, külön fojtószelepekkel ellátott motorokon a gyártók szinte kivétel nélkül kialakítják a csatlakozási helyeket. Ezek lehetnek a hengerfejen vagy a gumi közdarabon a hengerfej és a karbi (vagy injektorház) között, esetleg magán a karbin (vagy injektorházon).
Egy gumisapkával lezárt kiálló csövecskét kell keresnünk, vagy egy M5-ös vagy M6-os csavarral lezárt menetes furatot.
A csövecskével egyszerű a dolgunk, csak rá kell húznunk a szinkronizáló csövét, a menetes furatokhoz viszont kis adapterek kellenek.
Ha csövet találunk, ne csodálkozzunk, ha már foglalt, a gyártó gyakran felhasználja valamire (pl. benzincsap nyitása) az adott szívócső nyomását vagy annak változásait. Itt el kell döntenünk, hogy a mérés idejére nélkülözhető, kiiktatható-e az adott berendezés, vagy feltétlenül szükséges a motor működéshez. Utóbbi esetben „T” elosztóval tehetünk igazságot…

Miként avatkozzunk be?
1. A hengerek szívócsöveiben van egy-egy fojtószelep, ezek állását tudjuk egymáshoz igazítani a szinkroncsavarokkal. Egy négyhengeres motoron három ilyen csavar van, tekergetésükkel a nyomáskülönbségeket szabályozhatjuk. Tévhit, hogy lényeges a sorrend – csak egy jó megoldás van, bárhonnan is közelítünk.
A V4-es általában bonyolultabbnak tűnik, de a lényeg ugyanez.
2. Elsősorban befecskendezős motoroknál elterjedt megoldás, hogy nem hagyományos szinkroncsavarokkal, hanem úgynevezett megkerülő járatokkal avatkozhatunk be. Hatásuk ugyanaz, mintha a fojtószelepen nyitnánk vagy zárnánk. Ezekből a megkerülő járatokat szabályzó csavarokból mind a négy fojtószelep mellett találunk egyet-egyet. Itt gyakran elkövetik azt a hibát, hogy túlságosan ki- vagy betekerik a csavarokat, holott a végállásokban azonos szívócsőnyomás jön létre.
Az alapjárati keverék szabályozócsavarja
Az alapjárati keverék jelentősége igen nagy, nagymértékben függ tőle a motor indulási hajlama hidegben és melegben, az alapjárati fordulatszám stabilitása, a fogyasztás és károsanyag-kibocsátás.
A csavar beállításához figyelnünk kell a fordulatszám ingadozását, miközben az aggregát alapjáraton ketyeg. Minél pontosabb beállítást szeretnénk, annál pontosabban mérésre van szükség, s ezeket a finom változásokat nem érzékelik a műszerfalon elhelyezett fordulatszámmérők.” Idéztem Frecska János Tanár Urat (MAMI)

A méréshez többféle típusú műszer is létezik, pl :
- folyadékoszlopos műszerek: folyadék szint emelkedés- csökkenés működési elvű vagy higany működési elvű
- pálcás vagy golyós változat
- mérőórás
- elektronikus
- digitális

Szívócső nyomáslefutási diagram elemzés
A hengerállapot és szelepek állapotát az alábbi logikából érthetjük meg:
- Jó állapotú motor

Ha a motor szívócsöve hosszú, akkor a göbe jellemzően kilaposodik. Ha valamelyik hengerhez vákuumtartály van kapcsolva, akkor az a henger jelleggörbéje megfigyelhetően ellapul.
2. Szívó oldali tömítetlenség

A henger fals levegőt szív.
3. Kipufogó szelep zárási hiba

Kicsi a szelephézag, vagy a szelepfészek nem zár.
4. Szívószelep zárási hiba

Szintén kicsi szelephézag, vagy szelepfészek nem zár.A szívószelep nyitva marad a sűrítésnél és az égésnél, ezáltal túlzott nyomásemelkedés következik be a szívócsőben.
Ezek mentén kellene gondolkoznunk…
A karburátorok legoptimálisabb beállításához szaktudásra, megfelelő szerszámokra és kifinomult műszerekre van szükség.

Én személy szerint eddig főleg négyütemű motorokkal foglalkoztam, ez a típus a kiindulási pontom, azaz a CV karburátorok.

Műszerek
Az Indiana elektronikus szívócső-diagnosztikai műszer, pár mondatot ismétlésként róla:

Modernebb eszköz:Nagyon pontos, precíz, nem csak a szívócsövek nyomásértékeit méri, hanem további adatokkal is szolgál az adott motorkerékpárról.
Az alapjárati keverék szabályzás látható a 10 -11. képen, a legkisebb változást is kimutatja, így könnyedén és látványosan beállíthatjuk az alapjárati keveréket.

Szívócső nyomáslefutási diagram áll a rendelkezésünkre már ennél a műszernél is, ami segíti felmérni a motor állapotát: Ki tudjuk belőle következtetni. Ezt lehet hengerenként kirajzoltatni, vagy kivetítve egymásra mind a négyet.

Külön táblázatban is megjeleníthetjük a szívócsőnyomás minimális és maximális értékekeit is:

Erről a műszerről ennyit kívántam átismételni, minimális érdekesség itt 2.36-tól, illetve esetleg itt látható róla , utóbbitól nagy csodát ne várjatok, akkor kezdtem el tanulni 🙂 Ugyanakkor felfedezhető ezen videón egy másik eszköz is már, amire pedig most szeretnék áttérni.

Általános tudnivalók
Itthon a legelterjedtebb műszer, szinte minden szervizben is már ezt használják. Oka nem véletlen: A legjobb, legpontosabb, és legmodernebb elérhető eszköz, emellett érdemes megemlíteni még, hogy magyar fejlesztésű – a mi fejlesztésünk-. Tehát digitális, azaz számítógép kell hozzá, amin egy program fut a mérés közben.
A pontosságot tényleg komolyan vesszük, erről külön egy videót is készítettünk, érdemes megnézni:
Ilyen pontos a műszerünk- videó
Tehát:
- Számítógépes szívócső diagnosztikai műszer
- Munkaidőt takarít meg, mivel nem kell megbontani a szelepvezérlést a szelephézag ellenőrzéséhez
- Akár egyhengeres motoroknál is használható!!!
- Természetesen szinkronizálni is lehet vele
Tegyük fel, hogy épp megvetted a műszert.
Biztosan engem kerestél ebben az ügyben, megbeszéltük, hogy új, számlás, 2 év garancia, kedvezményes ár jelenleg!
Pár nap múlva érkezik a postás/futár a csomaggal – akár Németországba is.
Majd előtted a csomag:
A Prop-TEch szinkronteszter alkalmazásról
Szeretnéd feltelepíteni hozzá az alkalmazást, ennek letöltését itt teheted meg.
Esetleg olvasni is szeretnél mellé egy használati útmutatót, azt pedig itt éred el. Ezt megnyitva információkat kaphatsz az alkalmazásról, amit közben persze feltelepítettél és megnyitottál, mindent csatlakoztattál mindenhova motoron és számítógépen egyaránt.
Meg sem kell említenem, a motor üzemmelegen jár már.
Az alábbi képen láthatod a jelmagyarázatot, mi micsoda:

Most menjünk végig a menün, milyen képességei vannak az alkalmazásnak!
Fájl menü
Mentés: Az aktuális méréseket el tudjuk menteni….
Megnyitás:…majd azt meg tudjuk nyitni.

A mérések formátuma *.sbn. Érdemes egy külön mappát erre a célra beüzemelni, és oda lehet szépen menteni a motorokról a mérései eredményeket, felvételeket.
Exportálás PDF-be: Lehetőség van pdf dokumentumba menteni az adatokat, az ügyfelek kimondottan szeretnek egy kinyomtatott lapot átvenni, amin láthatnak információkat a mérésről.
Kilépés: Bezáródik az alkalmazás.
Beállítások
Tulajdonos és motor: Egyértelműen a tulajdonosra és aktuális motorra lehet adatokat kitölteni. Ablak bezárása lent a sárga ikonnal.

Nyelvek: Angol vagy magyar nyelven is lehet használni az alkalmazást.
Cégem címe: Értelemszerűen saját vállalkozás, elehetőség adatainak megadása. Ablak bezárása szintén a sárga ikonnal lent.

Egyéb infók:
Mindig ellenőrizzük le, hogy a szoftver érzékelte-e a hardvert!
Az USB ikonnak zöldnek kell lennie!

Lehet állítani az időérzékenységet, és a módot is.

Képeket lehet készíteni a kezdetről és a végről.

Szívócső nyomáslefutási diagram
A program folyamatosan átlagolja az egyes hengerek értékeit.
Figyeljük meg az egyes hengerek görbéit! A műszer 1 milli-secundumunként méri a hengerek nyomásértékeit.
kérdések és egyebek
“Mondjuk nekem Lada motorokhoz kell amin gyorsasági motor karbi/injektor, van de gondolom azon is így megy mint motoron” – IGEN
“Injektort is lehet vele szinkronizálni? ” -IGEN
“Németországba, külföldre postáztok-e?” – IGEN
“Lehet -e kártyával fizetni, mikor átveszem a tesztert?”- Ha a postásnál lehet, akkor igen… Ez egy sima utánvételes vásárlás.
“A pilot ( co) csavar állását lehet ellenőrizni a teszterrel?” – Természetesen:
1. Ha a rövid távú delta RPM nagy, akkor a pilot csavarok túl ki vannak állítva, sokat kap a motor.
2. Az alapjárati égés minőségére utal a felső “pukli” akkor jó, ha kb. egyformák a “puklik”. Fontos, hogy tuti egyforma legyen az összes gumicső hossz. Ha van PAIR vezérlő cső, akkor azt le kell dugózni.
Külön szeretném kiemelni, hogy szinkron előtt tedd meg a szükséges teendőket a karburátorral, hisz anélkül nincs tökéletes szinkron!
Szintén külön említeném, hogy legyél kedves használni service manualt-t, és átnézni az aktuális fejezetet, lehet érdekesség a témában.
A szoftver ismertetésében, oktatásában segítek, bármi kérdésben segítek; viszont nem fogok oktatást tartani arról, mi az hogy karburátor, és hogy kell szinkronizálni, mit hogyan kell tekerni, mi hol van, stb. Sokan keresnek a témában, és az elsődleges szempontom, hogy a szoftvert értse, tudja jól kezelni az illető. Bízom benne, hogy ez a cikk is most nagyon sokat segít ezekben a kérdésekben.
Ha segítségre szorulsz, és képet szeretnél küldeni, vagy videót, kérlek ne mobillal fotózgass és videózz, hanem küldj a szoftverben elérhető képességekkel formátumokat!
Verziók
Jelenleg az 1.0.9.0 van érvényben. Mint látható, több változás is történt ebben a verzióban, többek között a design. A régebbi, sárga ikonok és gombok helyett a Prop-Tech -es kék szín érvényesül. A Beállítások menüpont bővült egy Reset funkcióval.



A szoftver szólni szokott, hogy van friss verzió, és szeretnénk -e telepíteni.
Időnként érdemes magunk is felnézni az oldalra, és ellenőrizni, nincs -e újabb verziószámú telepítő.
Az feltelepített aktuális verziószám megtekinthető a Help – A szoftverről menüpontban.
Érdemesebb olykor úgy váltani verziót, hogy letöröljük a régit, és újra feltelepítjük az új verziót. Volt már rá példa, hogy összeakadt 2 verzió, és ezért az aktuális fordulatszám a programban a duplája volt. Ha ez netán előfordul, nem kell megijedni, új verziót kell újratelepíteni!
Továbbfejlesztési tervek
Az alkalmazással mind mai napig foglalkozunk, fejlesztjük, frissítjük, bővítjük. Tervben van, hogy a pilot csavar tekeréséhez csinálunk egy látványos kimutató ablakot.
Képek
Arizona Motorcenter -ben Prop-Tech teszterről voltam oktatni, bemutatni






Ügyfelektől kapott képek

















Saját képeim

























Pár MAMI-s kép










Videók:
Pillangó szelep szinkron- Lecsó
Egyéb Prop-Tech videóim:
Remélem hasznos volt az iromány mindenkinek, igyekeztem lehetőség szerint mindent legalább nagy vonalakban tisztázni, átismételni, vagy összefoglalni.
Ha esetleg kérdésed, észrevételed van, keress a szandra@prop-tech.hu e-mail címen vagy Facebook-on.
Ha van kedved, követhetsz instagram-on, ill youtube-on, időnként szoktam érdekességeket és szakmai újdonságokat megosztani.
Sikeres szinkronizálást kívánunk!
olvasott, VALAMINT Felhasznált irodalom
MOTORKERÉKPÁRSZERELŐ MESTERVIZSGÁRA FELKÉSZÍTŐ JEGYZET
Prop-tech Dsynch2 vákumteszter használati utasítás
Szép, aprólékos munka. Sokan elfelejtik a szinkron fontosságát. Rengeteget tud javítani egy egy motor járásán.
KedvelésKedvelik 1 személy
Köszönöm szépen, örülök, hogy tetszik, nagyon sokat dolgoztam rajta…
KedvelésKedvelés
Szimplán lehidaltam, hogy ilyen okos szerkli van? Elég messze jutott a szovjet technika a kezdetektől, a P21 porlasztószinkron két ujjal való beállításáról idáig. Látszik hogy a nyomásmérő szenzorok egyre pontosabbak és kifinomultabbak, ráadásul ezt már nem csak aranyért lehet megvenni:
Úttörő munkát végzel Cicus.
KedvelésKedvelik 1 személy