A gumiabroncs jelölései az abroncs méreteit, teljesítményét és egyéb jellemzőit tartalmazzák.
Pl. 160/60 R17 69 H
A jelölés első része a gumiabroncs szélességét jelzi milliméterben.
A / jel után, a második rész a magasságát jelzi a szélesség százalékában. Ha nincs ez az érték, akkor 80 az alapérték, azt kell számba venni.
Az R jelöli, hogy radiális kialakítású az abroncs. Az utána lévő szám a felni méretét adja meg collban.
A diagonál abroncsoknál minden collban van megadva, ellentétben a radiál gumikkal, ahol mint látjuk, ilyen vegyes a körítés.
A következő rész a maximális terhelhetőséget jelzi kilogrammban. Pl. a 69 az 325 kg.
Terhelési index (LI) táblázat
Jelölés | Terhelés/ gumi (kg) | Jelölés | Terhelés/ gumi (kg) | Jelölés | Terhelés/ gumi (kg) | Jelölés | Terhelés/ gumi (kg) |
51 | 195 | 101 | 825 | 151 | 3450 | 201 | 14500 |
52 | 200 | 102 | 850 | 152 | 3550 | 202 | 15000 |
53 | 206 | 103 | 875 | 153 | 3650 | 203 | 15500 |
54 | 212 | 104 | 900 | 154 | 3750 | 204 | 16000 |
55 | 218 | 105 | 925 | 155 | 3875 | 205 | 16500 |
56 | 224 | 106 | 950 | 156 | 4000 | 206 | 17000 |
57 | 230 | 107 | 975 | 157 | 4125 | 207 | 17500 |
58 | 236 | 108 | 1000 | 158 | 4250 | 208 | 18000 |
59 | 243 | 109 | 1030 | 159 | 4375 | 209 | 18500 |
60 | 250 | 110 | 1060 | 160 | 4500 | 210 | 19000 |
61 | 257 | 111 | 1090 | 161 | 4625 | 211 | 19500 |
62 | 265 | 112 | 1120 | 162 | 4750 | 212 | 20000 |
63 | 272 | 113 | 1150 | 163 | 4875 | 213 | 20600 |
64 | 280 | 114 | 1180 | 164 | 5000 | 214 | 21200 |
65 | 290 | 115 | 1215 | 165 | 5150 | 215 | 21800 |
66 | 300 | 116 | 1250 | 166 | 5300 | 216 | 22400 |
67 | 307 | 117 | 1285 | 167 | 5450 | 217 | 23000 |
68 | 315 | 118 | 1320 | 168 | 5600 | 218 | 23600 |
69 | 325 | 119 | 1360 | 169 | 5800 | 219 | 24300 |
70 | 335 | 120 | 1400 | 173 | 6000 | 220 | 25000 |
71 | 345 | 121 | 1450 | 171 | 6150 | 221 | 25750 |
72 | 355 | 122 | 1500 | 172 | 6300 | 222 | 26500 |
73 | 365 | 123 | 1550 | 173 | 6500 | 223 | 27250 |
74 | 375 | 124 | 1600 | 174 | 6700 | 224 | 28000 |
75 | 387 | 125 | 1650 | 175 | 6900 | 225 | 29000 |
76 | 400 | 126 | 1700 | 176 | 7100 | 226 | 30000 |
77 | 412 | 127 | 1750 | 177 | 7300 | 227 | 30750 |
78 | 425 | 128 | 1800 | 178 | 7500 | 228 | 31500 |
79 | 437 | 129 | 1850 | 179 | 7750 | 229 | 32500 |
80 | 450 | 130 | 1900 | 180 | 8000 | 230 | 33500 |
81 | 462 | 131 | 1950 | 181 | 8250 | 231 | 34500 |
82 | 475 | 132 | 2000 | 182 | 8500 | 232 | 35500 |
83 | 487 | 133 | 2060 | 183 | 8750 | 233 | 36500 |
84 | 500 | 134 | 2120 | 184 | 9000 | 234 | 37500 |
85 | 515 | 135 | 2180 | 185 | 9250 | 235 | 38750 |
86 | 530 | 136 | 2240 | 186 | 9500 | 236 | 40000 |
87 | 545 | 137 | 2300 | 187 | 9750 | 237 | 41250 |
88 | 560 | 138 | 2360 | 188 | 10000 | 238 | 42500 |
89 | 580 | 139 | 2430 | 189 | 10300 | 239 | 43750 |
90 | 600 | 140 | 2500 | 190 | 10600 | 240 | 45000 |
91 | 615 | 141 | 2575 | 191 | 10900 | 241 | 46250 |
92 | 630 | 142 | 2650 | 192 | 11200 | 242 | 47500 |
93 | 650 | 143 | 5725 | 193 | 11500 | 243 | 48750 |
94 | 670 | 144 | 2800 | 194 | 11800 | 244 | 50000 |
95 | 690 | 145 | 2900 | 195 | 12150 | 245 | 51500 |
96 | 710 | 146 | 3000 | 196 | 12500 | 246 | 53000 |
97 | 730 | 147 | 3075 | 197 | 12850 | 247 | 54500 |
98 | 750 | 148 | 3150 | 198 | 13200 | 248 | 56000 |
99 | 775 | 149 | 3250 | 199 | 13600 | 249 | 58000 |
100 | 800 | 150 | 3350 | 200 | 14000 | 250 | 60000 |
A jelölés utolsó része a sebességindexet jelzi, ami azt mutatja, hogy az adott abroncs milyen maximális sebességgel használható biztonságosan. A H az 210 km/h.
Sebességindex (SI) | Maximális sebesség | Sebességindex (SI) | Maximális sebesség |
Q | 160 km/h | H | 210 km/h |
S | 180 km/h | V | 240 km/h |
T | 190 km/h | W | 270 km/h |
Ezek a max értékek a folyamatos túlterhelések miatt lettek kitalálva, ilyenkor a túlmelegedésre, és súlyterhelésre kell gondolni. Ezen értékekkel még nem keletkezik károsodás az anyagban.
A sebességindexek növekvő sorrendben jelölik a maximális sebességet, tehát például az L indexű abroncsoknak alacsonyabb a maximális sebességük, mint az M indexű abroncsoknak.
A jelölésben szereplő számok és betűk jelentése univerzális, így a jelölés ugyanazt jelenti minden gyártónál.
Egyéb jelölések még:
-Gumiabroncs neve
-Rotation feliratú nyíl: szövetelrendezés miatt jelölik: kötött forgásirány
-Első, vagy hátsó keréknek szánták
-DOT – szám, gyártási kód: 4 jegyű szám a DOT felirat után -> DOT 1122
Az első két szám a gyártási hetet, a második két szám a gyártási év utolsó 2 jegyét mutatja. Tehát a példánkban szereplő gumit (DOT 1801) a 2022. év 11. hetében gyártották.
A számok általában egy ovális alakzatban vannak.
Az új gumi fogalma egy éven belül gyártott gumikra értendőek. Igaz, ha megfelelő körülmények között volt tárolva a régebbi gyártású, akkor kb 5 év felel meg egy évnek. Tehát kb. max 5 év amit még szó-szó, lehet használni.
-M+S: téli gumikon; jelentése sár+hó (mud & snow) (motorokon nem igazán jellemző mondjuk)
Motoros üdvözlettel: