Pink motorkerékpár szerviz -A hazugok és csalók köztünk élnek

Egyes emberek azt hiszik másokkal mindent megtehetnek minden zokszó nélkül. Tévednek…

Pontosan egy hete keresett meg egy úr kétségbeesetten, hogy segítsek, mert bajban van.

Elmesélte, hogy elvitte ZZ-R 250 motorkerékpárját valakihez, aki szerelőnek adta elő magát a környéken (Szentmártonkáta), és segítsek felmérni neki a visszakapott állapot kárának mértékét.

Ezen tényeket szeretném bemutatni Nektek tanulság céljából.

Íme a motor állapota, ahogy az adott szerelőhöz került: https://www.youtube.com/shorts/cKF42tQJYFE

Mint azt láthatjuk, ebben az állapotában szép a gép, “egyben van”.

Ez pedig a tünet, amiért elvitte hozzá: https://www.youtube.com/shorts/6TdSVEWH1y4

Meglepő érdekességek merültek fel a “szerelőről”: Nem volt polcon akkumulátor töltője, és motorolaja; nem tudta mennyi egy flakon motorolaj ára; egyes alkatrészeket a tulajtól kérte, nézze meg, mennyi az ára; megkérdezte a karburátorsort, hogy ez membrános? Már az első dolognál azonnal el kellett volna engedni a történetet…

Levette a karburátorsort, szelepfedelet, de nem tájékoztatta az ügyfelet, hogy ha levesszük a karburátorsort, velejárója, hogy tisztítás, felújítás, beállítás, valamint új szelepfedéltömítést kell majd visszatenni. Azt jelezte, nem kell semmi. Pedig…. https://motocat.wordpress.com/2022/08/23/pink-motorkerekpar-szerviz-mely-szerviznek-mi-az-alapja-elozmenye/

Elvileg utána a sort mégis szétszedte legalább, de felújító készletet nem említett a tulaj szerint.

Nem tudott kimérni 5 vezetéket, miért nincs áram, vagy hol pontosan.

Szelephimba törés, hajlás volt az eset: Egyik pillanatról a másikra “traktor” hangja lett a motornak. Új motorvétel, ezer km után ez volt a jelenség. Ergó, akitől vette az új tulaj a gépet, lehet, hogy az eladó is átverte, vagy volt vele valami sumákolás.

Az állított szerviz címe nem elérhető, ahol elvileg karbantartották a gépet: Név sincs, munkalap sem, semmi. Bár hozzátehetjük azt is, hogy ezen gépeknél az elhasználtság és kor miatt az is lehet, hogy valóban megtörténik az ilyen eset. Ezt már sosem tudjuk meg, mi történhetett, mik voltak az előzmények. Most igazából ez nem is annyira fontos, csak egy kis kitérő.

Mindezt látva a “szerelő” a legegyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb megoldást szerette volna alkalmazni: Hengerfej csere. Természetesen bontott hengerfejről beszélünk. Nem tudta, hol nézzen a motorhoz hengerfejet. (???)

Másokat kérdezett meg, mit kell ilyen esetben csinálni. Azt mondták neki, ki kell venni a blokkot. Ez nem lett volna szükségszerű egy hengerfej levételhez. Természetesen kényelmesebb, de nem muszáj.

Legalább azt kihangsúlyozta, hogy új hengerfejtömítés szükségeltetik. Lehet, hogy súgták neki ezt is.

Később úgy tűnt, a hengersor levétele is sorra került volna. Majd a csaló elvileg hagyta volna a bontóból származó ingyenes tömítéseket is, hogy azt tegyék vissza.

Nos alap, hogy bármit kér akár az ügyfél is, az nem ütközhet a szerviz , vagy szerelő által képviselt szakmai elvekkel és minőséggel. Pl hiába kéri az ügyfél, hogy húzassuk az akácfánál ki a vázat, nem csinálunk ilyet, mert életveszélyes és szakmailag inkorrekt. https://totalbike.hu/technika/2021/09/14/miert-problemas-a-fahoz-spanizott-autoval-rangatott-vazegyengetes-/

Ugyanez igaz a tömítésekre is, nem teszünk vissza használtat. Én a ZZ-R-em blokkműtéténél arra is új tömítéseket vettem, tettem, hogy csak alapjáraton “kegyegett” a padon az újonnan összerakott blokk 2 üzemórát.

Nos, vagy teljes blokkcsere kellett volna, vagy ha mindent egyesével úgymond cserélgetünk, ami nyilván bontott, irány a gépműhely első körben: Sikolás, szelepek becsiszolása, szelepfészek megnézése, szelepszár szimering csere, áteresztés vizsgálatok stb stb stb. Innen indul egy értelmes, maximális minőségű szerviz. Tény, hogy nem is ezer Ft lesz az óradíja. Hanem ennek sokszorosa.

Majd annyit tudni, hogy a csaló – szerelő összeveszett a párjával, és elment onnan, valamint kérte az ügyfelet, hogy vigye el jelenlegi állapotában a gépet.

Végül semmi nem lett megcsinálva, csak “szét lett szedve” a gép. Szóban forgott a teleszkóp szimering és olajcsere is. Ügyfél pénzt utalt, küldött a kért, egyeztetett alkatrészekre. Át sem vették az érkező alkatrészeket, mint hengerfej pl.

A jelenlegi állapot képekben:

Nos, vélhetően az esőben állt sokat a motor szétszedve, ezáltal nyilván elkezdődött a korrodáció is, pl. képen a vezérműtengely.

Emellett a motorkerékpár eldőlt, feldőlt, sérüléseket szenvedett. Bár én nem mondanám ezt egy esésnek, nekem úgy tűnik, mintha ennek a motornak konkrétan barbár módon nekiestek volna semmit sem érdekelve, netán szándékosan bántották volna.

Természetesen gazdasági totálkár a helyzet.

Állítólag a szélhámos hirdette is eladásra a gépet, amit az ügyfél egy harmadik emberen keresztül tudott meg, és nem is tudta, látta ezen állapotokat.

Lehetőségeim szerint átlátva az esetet és az egészből a tanácsom:

1, Nézz utána, kihez viszed a géped! Sose feledd, a motorkerékpár nem játék! Lehet, hogy az életed bízod az emberre.

2, Figyelj az írásaira, ha sok helyesírási hibát látsz, nem biztos, hogy egy tanult ember.

3, Nézz utána, legalább mennyi egy szerelő átlag óradíja. Senki sem szerel ezer Ft/ óráért.

4, Ne sajnálj papírt kérni a végzettségről, vagy számlát, ha netán valamiért nem adna! Ha van számla, amin az is szerepel, hogy motorszerelés: Van végzettség, ergó szakember. Ennek nem is kellene szóba kerülnie soha.

5, Nézz körbe, milyen körülmények között, és hogyan dolgozik. Pláne , hogy mivel. Ha látsz több motort, akkor valószínűleg tényleg csinál velük valamit; ha nem a betonon szerel, teszi le az idomokat, igényes a környezetére külön plusz: Hiszen a te motorod, és annak darabjai is ott lesznek, és úgy tárolva. Nézz az eszközökre, nem- e tele van szutyokkal, és vmi legolcsóbb gagyi agyonra használt kínai, a te géped is azzal lesz szerelve.

6, Kommunikáció, ez mindig mindenben fontos, azt hiszem nem kell taglalnom.

7, Mindig az az állapotfelmérés…. Ami alap, amikor beérkezik egy gép. Innen indulunk. https://motocat.wordpress.com/2022/01/24/pink-motorkerekpar-szerviz-mit-tartalmaz-az-allapotfelmeres/ Itt már sok minden kiderül, és be lehet határolni, hogy mekkora lesz nagy vonalakban az az érték, ami rá fog menni a szervizelésre. Ha netán nem mondja a szerelő, kérdezd meg bátran, hisz nem árt felkészülni az esetleges nagyobb összegekre.

8, Alap, ha jön egy alkatrész, szól az ember, esetleg fotót küld róla a munkálatok mellett.

9, Ha van publikációja, publikus oldala, megjelenése, plusz egy biztosíték, hogy nem valami csalóval állsz szemben. Ettől függetlenül van olyan is, aki ilyen téren zárkózottabb, és nem szeret annyira “közszereplő” lenni. Olyan is van, aki előadja magát a legnagyobb szakembernek, közben szakmailag egy hányadék, de mivel sok a laikus rajongója, istenítik.

10, Az esetek többségében az ilyen munkakörű embereknek van saját motorjuk is, vess rá egy pillantást a saját gépére!

Azt hiszem ez egy érdemes eset volt a megírásra, hasonló témában lesz még egy cikk majd idő fejében.

Motoros üdvözlettel:

Hozzászólás